Hartmansblog: Fietsen, dat doe je met je hoofd en je hart!

Jelle RinzemaHartmansblogs0 Comments

Leden van het Hartmans Netwerk hebben, eerlijk waar, flink wat te vertellen. Over werk, ambitie en carrière. Of over hun privéleven, hun persoonlijke ontwikkeling en de balans tussen werk en privé. Elke week verschijnt van de hand van een Hartmanner op deze website een vormvrij blog. Tekst, foto’s, een video, alles mag. Elke week bieden we derhalve een nieuw inkijkje in de carrière of in het leven van een van onze leden. Reageren wordt aangemoedigd :).

In een hotelkamer in Washington D.C. schrijf ik dit blog. Niet de meest logische plaats voor een provincieambtenaar. De afgelopen maanden ben met fiets bezig geweest (soms ook privé) in Taiwan, Duitsland, België en Australië. Ik vraag me vaak af: hoe is dat nu gekomen? Hoe kan het nu dat ik, Sjors van Duren, over de hele wereld mag adviseren over de fiets. Workshops, lezingen en colleges mag geven?

Fietsen. Ja, dat wat iedere Nederlander doet. Maar iets wat niet vanzelfsprekend is, niet in de VS, maar ook in Nederland niet. Toen ik bij de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen begon, zou de financiering van het regionaal fietsbeleid aflopen: ‘dat kan ook lokaal’. Een voortzetting van rijksbeleid: dat wat decentraal kan, wordt decentraal georganiseerd. Dus toen de lokale fietsersbonden met het plan kwamen voor een snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen, toen was de reactie nogal lauw. Het welgemeende advies van collega’s was ook: ‘richt je niet teveel op de fiets, OV en auto zijn veel belangrijker’. Als ‘jonge hond’ moet je je niet specialiseren op een te klein onderwerp (zoals fiets).

Toch twijfelde ik geen moment toen ik de kans kreeg om projectleider te worden van deze snelfietsroute: er leek energie op deze projecten te zitten (hart) en het leek dat ik als planoloog nieuwe kennis kon inbrengen (hoofd). Met de combinatie van hoofd en hart ben ik discussies met collega’s aangegaan en hebben we mooie projecten voorbereid of gerealiseerd. Niet iedereen was het met me eens. Sommige collega’s vonden het maar vreemd: regionaal beleid maken voor de fiets. De combinatie van hart (enthousiasme) en hoofd (kennis) zorgde er echter voor dat collega’s overtuigd raakten en mijn (nieuwe) ideeën ondersteunden. Voor mij was een onderliggende gedachte belangrijk: deze discussies, mijn werk, dat draagt bij aan een beter Nederland. Een mooier, gezonder en leefbaarder Nederland.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. In de provincie Gelderland wordt binnenkort de derde snelfietsroute geopend en zijn er nog zes andere in aanleg of planning. Samen met enkele collega’s werken we daar nu hard aan. Er wordt voor bijna € 100mln geïnvesteerd in de komende jaren in snelfietsroutes. Natuurlijk is het nog weinig vergeleken met autoprojecten (dat loopt in de miljarden), maar een vooral een wereld van verandering ten opzichte van enkele jaren geleden: toen werd bezuinigd op fiets, de budgetten moesten naar € 0,-. En om die verandering draait het: als (jonge) ambtenaar werk je soms (te vaak) in een trage, bureaucratische omgeving. Die niet lijkt te kunnen veranderen. Mijn stellige overtuiging is echter dat je, wanneer je je hart en verstand combineert, heel veel goeds kunt bereiken, voor je dorp/stad, provincie, Nederland en misschien zelfs de wereld.

Zo. Deze column is af. Nu is het tijd om te gaan werken aan mijn presentatie voor morgenochtend in Washington D.C. Daar kijken ze met interesse en enige jaloezie naar ons fietssucces. Dat willen ze graag kopiëren en uit Nederland willen ze het antwoord. Natuurlijk ga ik veel vertellen over de inhoud: ontwerpen van infra, bouwen van fietsnetwerken en het gedrag van mensen op de fiets. Maar ik ga vooral proberen ze te inspireren: geloof in je verhaal dat je vertelt (het hart), onderbouw dat verhaal met de juiste bewijzen (het hoofd) en dan ben je in staat om stad en land te veranderen!

P.S.
Natuurlijk wordt er nog volop gewerkt aan fietsen in Nederland. Om de fiets (beleidsmatig) nog beter op de kaart te zetten (in NL) en (inter)nationale kennis uit te wisselen wordt van 13 tot 16 juni 2017 Velo-city 2017 in Arnhem en Nijmegen georganiseerd. Het thema is ‘the freedom of cycling’. Als programmamanager van dit mag ik, samen met een klein team, de inhoud van het congres gaan vormgeven. Een ontzettend gave opdracht! Via de onderstaande video krijgen jullie alvast een voorproefje voor het congres.

Over de schrijver
Sjors Van Duren

Sjors van Duren

Reageer op dit artikel