11 november 2025

Het einde van het jaar betekent ook afscheid nemen van zeven bijzondere Hartmanners: Frank, Mirna, Nans, Tamara, Marc, Abou en Marlon. Drie jaar lang hebben zij zich ondergedompeld in inspirerende bijeenkomsten, persoonlijke ontwikkeling en het bouwen van een waardevol netwerk. Wat nemen zij mee?

Nans Weelink

Deze afgelopen 3 jaar heeft mij niet alleen een prachtig netwerk opgeleverd, maar ook veel inzichten over mezelf. Ik neem naar onze organisatie mee terug dat we soms best wat vaker buiten de lijntjes mogen kleuren. Want zoals het gezegde luidt: als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Het is aan onze generatie om met frisse ideeën en een open blik buiten de bestaande kaders te denken en te handelen. Allemaal voor een nóg beter openbaar bestuur.

Vanaf het begin heb ik me ondergedompeld in een reeks inspirerende, leerzame en soms grensverleggende ervaringen. Wat mij het meeste bijblijft is de reis naar Brussel, omdat mij daar echt duidelijk werd hoe bijzonder het is om je met ‘soortgenoten’ inhoudelijk te verdiepen. Juist de verbinding die ná de inhoudelijke daginvulling volgt is heel waardevol: je ziet elkaar maar een aantal keer per jaar maar dat doet niets af aan de diepgang van de relatie die je met je mede-Hartmanners hebt.

Ik gun iedereen een ervaring om een netwerk op te bouwen met gelijkgestemden waarin je je inhoudelijke kennis over alle facetten van het openbaar bestuur kunt verbreden. Ook gun ik iedereen persoonlijke ontwikkeling, samen met deze groep mensen waarvoor geen vraag te gek is en iedereen elkaar beter wil maken.

Tamara Groot Zwaaftink

Wat ik meeneem zijn de mooie herinneringen, waardevolle ervaringen en natuurlijk het netwerk dat ik in die tijd heb opgebouwd. Ik vond het geweldig om de afgelopen drie jaar de ruimte te krijgen om mezelf verder te ontwikkelen; zowel als mens als professional. Daarnaast kreeg ik de kans om mezelf verder te ontplooien als voorzitter. Dat was een leerzame ervaring en een mooie gelegenheid om op een andere manier bij te dragen aan het netwerk.

Er zijn veel momenten die me zullen bijblijven, maar als ik er één moet kiezen, dan is het ook de reis naar Brussel. Dat was op veel vlakken een eerste keer voor mij: mijn eerste reis met Hartmans naar het buitenland, mijn eerste echte kennismaking met de EU en mijn eerste speech als toekomstig voorzitter. Bovenal koester ik de warme herinneringen aan die dagen, de saamhorigheid, het gevoel dat iedereen er echt mocht zijn. Echt een geweldige ervaring!

Mijn advies aan toekomstige Hartmanners is dat persoonlijke groei begint bij jezelf. Als je de moed hebt om kwetsbaar te zijn en open te staan voor ontwikkeling, zul je merken dat je nog veel meer uit het netwerk kunt halen dan je misschien vooraf dacht. En (misschien wel het belangrijkste): geniet van de bijzondere tijd in dit netwerk, voor je het weet is het alweer voorbij.

Mirna Groenendaal
De drie jaren Hartmans zijn voorbijgevlogen. Het netwerk gaf me een bredere blik op de lokale overheid en hielp me groeien als mens en professional. Inspirerende sprekers en gesprekken met mede-Hartmanners lieten zien hoe onze verschillende achtergronden samenkomen in dezelfde drive: het openbaar bestuur beter maken.

Wat me het meest bijblijft is de sterke verbondenheid. Het netwerk veranderde jaarlijks van samenstelling, maar de warmte en herkenning bleven. Fijn, zeker in de levensfase waarin we ons als jonge ambtenaren bevinden. Er werden huizen gekocht, getrouwd, kinderen op de wereld gezet en gerouwd. Zaken die er mochten zijn, én waar herkenning werd gevonden. Het moment wat me dan ook het meeste bij blijft is de avond van de juni tweedaagse in 2024, waarbij we zijn gaan kamperen. Buiten eten, gezelligheid en spelletjes met de hele groep, maar daarnaast ook de setting voor een goed één op één gesprek, waarbij kwetsbaarheid getoond werd en er voor mij een bijzondere band is ontstaan.

Bijdragen aan de lokale overheid vanuit je eigen kracht blijft een prachtige opdracht. Het Hartmans netwerk kan je helpen even los te komen van je werk, daarnaast verruimt het je blik, samen met leeftijdsgenoten. Mijn advies aan (toekomstige) Hartmanners: wees nieuwsgierig, stel vragen, leer van elkaar en durf je kwetsbaar op te stellen. Maar vooral: geniet van alles wat je meemaakt en van de mensen die je ontmoet.

 

Marc Dols
Voor mij voelden drie jaar Hartmans als leren, ontdekken en groeien. De gesprekken over vertrouwen, polarisatie en leefbaarheid — onder andere in mijn geboorteplaats Geleen — waren waardevol, maar vooral de aandacht voor persoonlijke ontwikkeling maakte het verschil. Het netwerk gaf ruimte om te ontdekken wie ik ben, waar ik vandaan kom en welke leiderschapsstijl bij me past. De open en vertrouwde sfeer maakte het makkelijk om te reflecteren op keuzes en loopbaan. Mijn bestuursrol, waaronder het maken van het Hartmans-tijdschrift, was een bijzondere ervaring.

Een van de bijeenkomsten die me het meest bijblijft is Kamp Hartmans. Tijdens oefeningen in het veld moesten we direct laten zien hoe we leidinggeven. Daar ervaarde ik hoe belangrijk het is om ruimte te geven én grenzen te stellen. Verwachtingen uitspreken, taken verdelen en richting bieden zijn bekende principes, maar pas in de praktijk voelde ik hun impact. Door het meteen toe te passen, vielen puzzelstukken op hun plek en kwamen theorie en doen samen.

Aan nieuwe Hartmanners wil ik één advies meegeven: durf kwetsbaar te zijn. Het netwerk is een veilige plek om vragen te stellen, twijfels te delen en moeilijke situaties te bespreken. Wie zich openstelt, haalt er meer uit en helpt ook anderen een laag dieper te gaan. Kwetsbaarheid tonen is spannend, maar levert uiteindelijk het meest op — voor jezelf én voor het netwerk.

 

Solliciteer nu

Lijkt het jou leuk om net als deze Hartmanners bij te dragen aan een beter openbaar bestuur en wil je jezelf ontwikkelen? Kijk dan voor meer informatie op de pagina: ‘Word lid‘.